موسسه هنر و ادبیات هلال

مقدمه کتاب قصاید رضوی

«علی با حق است و حق با علی» 
ما ایرانی ‌ها از وقتی به دنیا می ‌آییم یاد می‌گیریم که با «یا علی» بلند شویم و با این ذکر زیبا راه رفتن و هر کار مهم دیگری را شروع می‌کنیم. پس «یا علی!» :«علی» تنها تعریف ایران و ایرانی است حتّی در میان یهودیان، مسیحیان، صابیان، مجوس، بی ‌دین و ادیان بر ساخته پراکنده هر کس به ایران بستگی داشته است به مولی الموالی حضرت مرتضی علی علیه افضل التحیه و الثنا دل بستگی داشته است.پذیرایی اسلام به نام و یاد مقدس مولا ممکن و میسر شد. علی عدل، علم، عمران، عبادت، عمل و عشق را مظهر است. علی تمام آرمانهای بشر را متحقق کرد و آشتی، آرامش، آزادی، آگاهی و آزادگی را معنا فرمود.از ترکمن،‌ تاتار، بلوچ، فارس، گیلک، دیلم، ترک، لر، کرد، لک، عرب و تات هیچ احدی نشنیده است جز مدح علی و آل علی علیه ‌و علیهم‌ السّلام را و حال برایند عشق هزار و چهارصد ساله بیش از صد میلیون فارسی زبان، مدایح غرایی است که از هندوستان تا اردن پراکنده و از چچن تا یمن.محمّدسعید میرزایی دل برده و دل بریده دیگری است که نامش را در فهرست ستایشگران می‌خواهد ثبت کند. همانطور که استاد سازگار،‌ بهترین مدایحش مخصوص مولا اباالفضل‌ العباس علیه ‌السّلام است و استاد مؤید بهترین ‌هایش ویژۀ مولی علی ‌اصغر علیه ‌السّلام و استاد انسانی ویژه ‌ترین سروده ‌هایش نثار سیدتنا و مولاتنا جناب زهرا سلام ‌الله علیهاست محمّدسعید میرزایی شیدای آستان امام رئوف و عطوف حضرت شمس‌ الشموس انیس النفوس علی ابن ‌موسی الرضا علیه ‌الصلواة و السّلام است.اساتید از میان دل نوشته‌های او این مجموعه را پسندیدند و ناب‌ترین‌ها را برگزیدند.میرزایی امتداد مدرن سبک هندی است که البتّه آن را به سبکی شخصی نزدیک کرده است سبکی که مخصوص خود اوست میرزایی از سبک هندی برداشتهایی نو دارد و با سلیقۀ فردی خود فرعی بر آن مکتب بزرگ زده است امیدواریم مولای مهربان ما را مورد پسند بیافتد.همانطور که می‌دانید در سبک هندی، خیال حرف اول و آخر را میزند، رقص خیال بر روی دست و پای حروف و کلمات می‌شود سبک هندی و اکنون خیال در خدمت عشق آمده است افتان و خیزان بی پا و بی سر.عقلا می‌گویند «جهان خیال از جهان واقعیت بزرگتر است» و خیال این مخلوق بی‌گناه خدا که همواره به اتهام‌های گوناگون رانده میشد و محدود میشد، به آستان سلطان عشق علیه ‌السّلام گام نهاده است سجده کنان بنده‌ وار.انسان بی‌خیال از انسان بی‌خرد اگر بدتر نباشد بهتر نیست چرا که عقل نخستین ابزارش قدرت خیال است. خیال امّا بر خلاف عقل یک نوع الهام و یافته ندارد مکاشفات خیالیه دو نوع‌اند رحمانی ‌اند و شیطانی اگر خیالات در اختیار عشق باشند جای نگرانی نیست عشق علیه‌ السّلام خود می‌داند خیال را کجا ببرد کجا آب دهد کجا ببندد کجا رها کند بیا تمام ذرات وجودمان را یاخته به یاخته بسپاریم به دست این معجزه‌ گر بی همتای هستی؛ حضرت عشق علیه ‌السّلام.عشق فقط یک کلام حسین علیه‌السّلامبا سپاس از تمام وقتی که صرف مطالعه می‌ فرمایید و التماس دعای خیر، شما را با خیال نامۀ میرزایی تنها می ‌گذاریم.
حسین فتحی- شوال 1430 ه.قدفتر هنر و ادبیات هلال
بسم الله الرحمن الرحیماللهم صل علی علی ‌بن ‌موسی‌الرضا المرتضی
«زلافِ حمد و نعت اولی‌ست بر خاکِ ادب خفتنسجودی می‌توان بُردن، درودی می‌توان گفتن»(بیدل دهلوی)! ! !پدرم از چهار سالگی دست مرا می‌گرفت و با خود به جلسات قرائت قرآن می‌برد، جلساتی هفتگی که هر هفته در یک خانه برگزار می‌شد و بعضی از هفته‌ها هم نوبت به خانۀ ما می‌رسید. گاهی هم مراسم سوگواری سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام، در منزل ما برگزار می‌شد، در همان روزهای کودکی، دفترچه‌ای داشتم که برخی نوحه‌ها را در آن یادداشت کرده بودم. در آستانۀ نوجوانی، شوق قرائت قرآن کریم مرا فراگرفت و به صورت جدی و حرفه‌ای در این حوزه به فعالیت پرداختم، در همین سالها خداوند به برکت قرآن کریم به من شعر را عطا کرد و با استاد محمّدجواد محبّت آشنا شدم، بزرگواری که اولیّن مشوّق من در سرودن اشعار ایمانی و آیینی بودند...
! ! !خدای را سپاس می‌گویم که به «حُسن عاقبت» این توفیق را یافتم که مجموعه‌ای مستقل را به آستان اهل بیت عصمت و طهارت، خاصه امام علی‌بن‌موسی‌الرضا که درود خدا بر او باد، تقدیم دارم.! ! !در ابتدا بر آن بودم که تمام اشعار و نوحه‌ها و سرودها به نامِ ستارۀ هشتم باشند، امّا اندیشیدم که مگر می‌توان بدون ستودن اجداد گرامی و فرزندان طاهرِ سلطان ابوالحسن امام علی‌بن‌موسی‌الرضا، شمه‌ای از حقِ ستایش آن امام بزرگوار را ادا کرد؟این بود که بخشی به ستایش چهارده معصوم سلام‌الله‌علیهم اختصاص داده شد.! ! !در جمع آوری و تدوین شعرها، سعی شد که اوّلاً یکدستی مجموعه حفظ شود، دیگر آنکه طیف مخاطبان مجموعه که ذاکران ارجمند و خیل علاقمندان به شعر آیینی است در نظر گرفته شود، بر همین اساس، بدیهی است که همۀ تجربه‌ها در شعر آیینی نمی‌توانستند در این مجموعه قرار بگیرند.
! ! !در اینجا باید از استاد بزرگوارم شاعر و ذاکر ارجمند اهل بیت آقای حاج علی انسانی نام ببرم که شعر و نگاه او، دریچه‌ای دیگر را بر شعر آیینی، فراروی نسل امروز گشود- و همواره از نظرات و راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند بوده‌ام.! ! !همچنین از دانشمند محترم و ادیب و ذاکر فرزانه آقای حاج حسین فتحی - مسئول مؤسسۀ هلال- تشکر می‌کنم که با حسنِ نظر خود، مرا به جمع آوری این مجموعه تشویق فرمودند.! ! !دیگر آنکه دیدار و آشنایی با شاعر و ذاکر گرامی آقای حاج غلامرضا سازگار نیز از سعادتها و توفیق‌های زندگانی من است، امید آنکه خداوند، به حق صحبت نیکان، این بضاعت ناچیز را از این بندۀ غریب، قبول بفرماید.
محمّدسعید میرزایی16/6/1388

تلفن گویای مذهبی سراسری هلال

قال علی علیه السلام

هر که خوش‌نیت باشد، روزیش زیاد شود.

(البحار:جلد103، صفحه 21)

مسئله روز

 

مسئله : اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز او صحیح است (آقای مکارم:... اما اگر قبلاً باخبر بوده و فراموش کرده و با آن نماز خوانده باید نماز را اعاده کند خواه در وسط نماز یادش بیاید یا بعد از نماز و اگر وقت نماز گذشته باید قضا کند.) (از این قسمت تا آخر مسأله در رسالۀ آقایان بهجت و تبریزی ذکر نشده است.) ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد، دوباره آن نماز را بخواند.

آیت‌الله سیستانی: اگر کسی یقین دارد که بدن یا لباسش نجس نیست و بعد از نماز بفهمد نجس بوده، نمازش صحیح است.

 

(توضیح‌المسائل‌مراجع،مسأله 802)

اینستاگرام

پنل کاربری

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به موسسه هنر و ادبیات هلال می باشد
طراحی و برنامه نویسی گروه فاواتک